Losowa postać

Prev Next

Temida

  Temida należała do najważniejszych bóstw, które wedle wierzeń dzierżyły w swych rękach ludzkie losy. Owa prastara bogini sprawiedliwości była małżonką Zeusa jeszcze przed jego związkiem z Herą. Z miłości Zeusa...

Dumuzi

Dumuzi („syn prawowity”), to jest Tamuz, opiekun rolnictwa, uosobienie życia przyrody i jej siły twórczej. Według podań co roku wraz z zamieraniem roślinności zstępuje do podziemia, a na wiosnę budzi...

Muzy

  Piękne córki Zeusa i Mnemosyne, patronujące starożytnym sztukom i naukom, stanowiły nieodłączne towarzystwo Apolla. Artyści z niecierpliwością czekali na ich nadejście i pomoc w twórczych mękach...   ARTYBUTY ERATO (Umiłowana) - muza poezji miłosnej,...

Ja'uk

  Poza trzema boginiami Koran wymienia jeszcze kilku innych idoli czczonych w czasach dżahilijji. Są to: Ja'uk, Jaghus, Nasr i Wadd. Ja'u k (pol . ostrzegający) czczony pod postacią posążka konia,...

Jaghus

  Poza trzema boginiami Koran wymienia jeszcze kilku innych idoli czczonych w czasach dżahilijji. Są to: Ja'uk, Jaghus, Nasr i Wadd. Jaghus był prawdopodobnie bogiem słońca, czczonym pod postacią Iwa, szczególnie...

Nimfy

  Choć były córkami gromowładnego Zeusa, potężnych tytanów i innych pradawnych sił, uznawano je zaledwie za bóstwa niższego i rzędu. Te piękne istoty były symbolem nieujarzmionych sił przyrody. Czasem opiekowały się wybranymi...

Nike

  Skrzydlata bogini, towarzyszka Ateny, uosabiała zwycięstwo. Sama decydowała, po czyjej stronie stanąć w boju. Każda istota ziemska i niebiańska marzyła o przychylności córki tytana Pallasa i bogini rzeki zaświatów, Styks. Nike...

Sfinks

  Grecki Sfinks był rodzaju żeńskiego. Miał podobnie jak Sfinks egipski ciało lwa, głowę ludzką, skrzydła orła i jaszczurczy ogon. Jego pochodzenie nie jest jasne- zdaniem Hezjoda rodzicami Sfinksa byli Chimera...

Al-Fals

  Plemię Tajj czciło Al-Falsa, którego wyobrażał czerwony występ w czarnej skale o antropomorficznych kształtach. Jego świątynia była otoczona świętym obszarem zwanym hima, gdzie znajdowali azyl zbiegowie i uciekinierzy. Obok sanktuarium...

Hefajstos

  Upokarzany, kulawy i brzydki bóg ognia uczynił swoją domeną rzemiosło. Miał doskonały warsztat kowalski w czeluściach Etny. Tam w trudnej robocie kowalskiej pomagali mu jednoocy cyklopi.   Syn Zeusa i Hery miał...

Ciekawostki

Prev Next

Artemizjon

Artemizjon

Jest to najbardziej wysunięty na północ przylądek Eubei, wyspy na Morzu Egejskim. Nazwa wywodzi się od powstałej tam słynnej świątyni Artemidy. Jednak w 1926 r. z tamtejszych wód wyłowiono posąg...

Ewangelia Mateusza

Ewangelia Mateusza

Wczesnochrześcijańska tradycja uczyniła człowieka symbolem Mateusza Ewangelisty, gdyż rozpoczyna on swą Ewangelię od obszernego opisu narodzin Jezusa i jego dokładnej genealogii.

Betlejem

Betlejem

Betlejem to niewielkie miasto judzkie położone niedaleko Jerozolimy. Nad miejscem narodzenia Jezusa cesarz Konstantyn w IV w. n.e. wzniósł wspaniałą bazylikę.

Ewangelia Marka

Ewangelia Marka

Symbolem Ewangelisty Marka jest władca pustyni - lew, gdyż swą Ewangelię autor ten rozpoczyna od opisu pobytu Jana Chrzciciela na pustyni.

Śmierć i zmartwychwstanie Jezusa

Śmierć i zmartwychwstanie Jezusa

Śmierć i zmartwychwstanie Jezusa stanowią dla chrześcijan najważniejszy etap jego działalności i podstawę wiary. W świetle prawa rzymskiego Mesjasz umierał jako wichrzyciel, w sposób przewidziany dla największych zbrodniarzy.

Wszyscy równi

Wszyscy równi

W misteriach eleuzyńskich mogli brać udział wszyscy posługujący się językiem greckim Nie wykluczano z nich kobiet, cudzoziemców i niewolników Obrzędy były dla każdego, bowiem każdy mieszkaniec Hellady był równy wobec...

Nastarsza inskrypcja w języku arabskim

Nastarsza inskrypcja w języku arabskim

Napis z An-Nimary w Nabatei, sporządzony przez lachmidzkiego władcę, jest jedną z najstarszych inskrypcji w języku arabskim, w piśmie bardzo zbliżonym do nabatejskiego. Datowany jest on na 223 r. kalendarza nabatejskiego,...

360 bogów

360 bogów

Arabowie czcili wiele bóstw - tradycja wspomina o360 posążkach idoli znajdujących się w mekkańskiej świątyni Al-Kaba.

Bazylika Betlejemska

Bazylika Betlejemska

Jest rzeczą niezwykle interesującą, ze Bazylika Betlejemska uniknęła zniszczeń w czasie najazdu perskiego w VII w. n.e. Na fasadzie znajdowało się bowiem - dziś już nieistniejące- malowidło przedstawiające pokłon Trzech...

Arabski etos rycerski

Arabski etos rycerski

W okresie przedmuzułmańskim życiem beduinów na Półwyspie Arabskim kierował etos rycerski, nazywany ird lub muruwwa. Byfy to wszelkiego rodzaju nakazy tradycji dotyczące tego, co można by nazwać moralnością postępowania. Etos...

Losowy cytat

Prev Next

Dr H. A. Ironside

Dr H. A. Ironside

Chrystus jest substytutem dla wszystkiego, ale nic nie jest substytutem dla Chrystusa.

Demokryt według Stobajosa

Demokryt według Stobajosa

Pierwsi ludzie, którzy o rozpadzie śmiertelnej natury nic nie wiedzą, ale mają świadomość swoich złych uczynków spełnionych za życia, męczą się w ciągu całego swego życia niepokojem i strachem, wymyślając...

Nauki Buddy

Nauki Buddy

Ty sam, tak jak każdy w całym wszechświecie, zasługujesz na miłość i czułość.

S. Radakrishnan w „Filozofii Indyjskiej

S. Radakrishnan w  „Filozofii Indyjskiej

Teoria buddyjska powiada, iż dzięki sile karmana świadomość umierającego człowieka rodzi lub zapoczątkowuje szereg stanów świadomości, połączonych z subtelnym organizmem, z którym ostatni obiera sobie siedlisko w jakimś łonie...

Demokryt

Demokryt

Ludzie w modlitwach błagają bogów o zdrowie, a nie wiedzą, że sami w sobie mają nad nim władzę.

Nauki Buddy

Nauki Buddy

Ananda poprosił go o wyjaśnienie kilku spraw i zapytał Budde: - „Jak mamy, panie zachowywać się wobec kobiet? - Unikać ich widoku. - Ale jeśli już je ujrzymy? - Nie...

Ibrahim ibn Adham

Ibrahim ibn Adham

Początkiem czci bożej jest rozmyślanie i milczenie z wyjątkiem wspominania Boga.

F. Tokarz

F. Tokarz

 W kanonach buddyjskich (...) spotykamy naukę o tak zwanej niesubstancjalności wszystkiego. Nie ma substancji w rzeczach fizycznych, nie ma także jakiegoś stałego „ja”, są tylko potoki przesuwających się, zmiennych elementów,...

Nauki Buddy

Nauki Buddy

Nie zostanie ukarany za swój gniew, będzie ukarany przez swój gniew.

Marcin Luter

Marcin Luter

Życie chrześcijan składa się z wiary i miłości.

Kategoria: Sikhizm
Opublikowano

Doktryna Nanaka była bardzo prosta, a jej treść opierała się na przyjęciu jako centralnej zasady najwyższej władzy jednego Boga Stworzyciela. Tego Boga nazwał Prawdziwe Imię, aby uniknąć nadawania mu jakichkolwiek imion niosących w sobie jakieś ograniczenie, jak np. Allach, Rama, Siwa czy Ganesia. Uczył, że ten Bóg ukazuje się w różny sposób i w różnych miejscach, ale sam jest wieczny i wszechmocny. Można go nazywać tylko imieniem Hari (co znaczy dobrotliwy), gdyż to imię dobrze opisuje jego charakter. Jednocześnie ten Bóg w sposób nieodgadniony i tajemniczy wyznacza z góry losy wszystkich stworzeń i zarządził, aby człowiekowi, jako najwyższemu stworzeniu, służyły wszystkie inne stworzenia. Tym samym Nanak znosił hinduskie tabu w stosunku do spożywania mięsa. W tych artykułach nauki Nanaka widać niewątpliwie wpływy islamu.

 

Z hinduizmu przejął doktrynę maji, głoszącą, że to co niewidoczne jest źródłem i podstawą wszystkich widocznych istot i rzeczy, które nie są prawdziwie rzeczywiste, gdyż tylko ukryty w nich Brahman jest faktycznie rzeczywisty i niezniszczalny. Nanak jednak usunął z tej doktryny pojęcie czystej iluzji. Głosił bowiem, że materialne przedmioty, nawet będąc rzeczywistością, jako wyraz wiecznej Prawdy Stworzyciela, mogą tym, którzy skupiają się tylko na tym świecie, przeszkadzać w dostrzeżeniu tego, co jest prawdziwie rzeczywiste, tworząc jakby „mur fałszu”. Utrzymywał też, że Bóg stworzył materię jako otaczającą go zasłonę i tylko umysły pełne ducha mogą go przeniknąć. Bóg bowiem, a nie maja czy Brahman, jest prawdziwym stwórcą. Zamiast silnego w islamie podkreślenia transcendencji Boga Nanak za hinduizmem przyjmował, że Bóg przenika cały świat i ludzkie serca.

 

Nanak potępiał hinduizm i islam za to, że ich formy kultu nie prowadzą do Boga. Uważał, że rytuał stanowi pozytywną rozrywkę, lecz odwraca myśl człowieka od Boga do zewnętrznych form czci i wszędzie znajdował potwierdzenie swej tezy. Głosił np., że powtórzenie Prawdziwego Imienia jest tyle warte, co kąpiel w 68 miejscach pielgrzymkowych, a Bóg nie może mieszkać w posągach z drewna i kamieniu. Toteż dobrego człowieka i dobrego sikha winny cechować czyste intencje i czyste czyny, wybieranie tego, co cnotliwe, szukanie braterstwa z każdym bez względu na kastę, pragnienie słowa guru i boskiej wiedzy, tak jak człowiek pragnie pożywienia. Dobry sikh kocha swą żonę, wyrzeka się innych kobiet, unika kłótni i drażliwych tematów, nie jest butny, nic depcze uczuć innych i ich nie obraża, unika złego towarzystwa i szuka kontaktu z tym, co święte. Wierzenia i praktyki głoszone były pojednawcze i pokojowe. Religię Nanaka cechował kwietyzm, a niezwykłym przeznaczeniem, założonej przez niego religii było to, że z upływem czasu wskutek prześladowań musiała przybrać postawę obronną, a jej wyznawcy zaczęli uciekać się do użycia miecza.

Jeste tutaj:   ProemialBibliotekaSikhizmSikhizm w stosunku do islamu i hinduizmu
| + -